V návaznosti a kritiku a stížnosti na anglofonní, ale v Rusku založenou televizi Russia Today se vedení serveru YouTube rozhodlo začít zveřejňovat, která vládní organizace jednotlivá videa dotovala. K rozhodnutí došlo zhruba rok po vyjádření americké vládní agentury ODNI (Office of the Director of National Intelligence), která obvinila Russia Today z šíření prokremelské propagandy stovkám milionů diváků.

Samozřejmě to není tak jednoduché, jak by se to mohlo prezentovat. Ačkoliv Russia Today nese neodlučitelnou pověst ze zřejmé a očividné náklonnosti své domovské zemi a její vládě, tento tah a zjevné míření jen na RT (přestože YouTube slouží jako platforma propagandy celé řadě dalších vlivů, včetně Islámskému státu, který čas od času nahraje propagandistické video) s ryze politicky oportunistickým kontextem. Jednalo se totiž o značný nátlak amerického Kongresu poté, co RT publikovalo video obsahující zprávy o bohatství Hillary Clintonové. Dále se kanál RT provinil například podporou lidí, jako je Julian Assange (WikiLeaks), a celou řadou dalších sdělení a informací, které by se jinak Američané i například Evropané neměli šanci dozvědět.

YouTube reagoval vyjmutím kanálu RT z řad prémiových účtů, které se těší většímu zájmu reklamních agentur, a mají tedy velikou sledovanost a produkují více peněz. K vyřazení z řady prominentních kanálů došlo již v říjnu minulého roku a RT se k situaci nevyjádřila.

Oblíbený server YT si dal ovšem záležet, aby zaujatě nepůsobil. Přímo pod videem by se sponzor měl objevovat i u stanic, jako jsou PBS a New China TV, nechal se YouTube slyšet, a k tomu se ještě pod videem objeví přímý odkaz na Wikipedii vlastníků kanálu. „Je to malý, ale rozhodně ne nedůležitý krok,“ prohlásil Bret Schafer, analytik německé Aliance pro ochranu demokracie neboli asociace, která sleduje ruský vliv na sociálních médiích. „Spojení mezi RT a obsahem, který publikuje na serveru YouTube, je často méně než transparentní,“ dodal Schafer. „Tento krok by teoreticky mohl problém vyřešit.“

Nezapomínejme, že YouTube vlastní všudypřítomný gigant Google, který proti údajným fake news, dezinformacím a všelijakým vlivům brojí na všech frontách, hlavně na samotném vyhledávači. Především po řadě obvinění, že na platformách, jež Google vlastní, volně vyvstávají všelijaké hoaxy, konspirační teorie a nevhodný obsah mířený na děti. Provedl například úpravy svého věhlasného vyhledávajícího algoritmu, aby ukázal více „ověřené zprávy“ a nepodporoval oblíbené (a nevhodné) konspirace, a co se YouTube týče, tak videa. Tam ke změně algoritmu došlo po kontroverzi s říjnovým útokem v Las Vegas, kde se na předních příčkách vyhledávání okamžitě objevily informace a záznamy, které rozporovaly oficiální vyjádření úřadů a ukazovaly zřejmé trhliny oficiálního výkladu událostí.

Otázkou však zůstává, jestli tato budoucí transparentnost bude mířená pouze proti Rusku, která je hlavním důvodem, proč ji vůbec Kongres a Google prosazují, anebo jestli bude skutečně „transparentní“ a ukazovat i jiné politické vlivy.

Dle dosavadních zkušeností je na místě spíše obava, že jde jen o prohlubování cenzury, aby se k lidem nedostávaly „neschválené“ informace a konzumovali primárně propagandu západní. Představte si, že by byly označovány například informace, které platí George Soros…

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

Jan Petrák, časopis Šifra

Zdroje: http://www.latimes.com/business/technology/la-fi-tn-youtube-news-20180202-story.html