Singapur se stal první zemí na světě, kde se můžete povozit v taxíku, který vás bezpečně dopraví na určité místo, aniž by k tomu potřeboval řidiče. Samořídící taxíky jsou počinem společnosti  nuTonomy, která se může pyšnit prvenstvím v tomto oboru. Samořídící automobily sice už vyvinuty byly, ale nuTomy je první firma, která tuto technologii nabídla veřejnosti. „Chceme především představit nové možnosti, které by mohly přinést zlepšení pro veřejnou dopravu v Singapuru,“ uvedl singapurský tajemník pro dopravu Pan King Keong pro Asociated press.

Taxíky vyrazili do singapurských ulic teprve minulý týden a celý systém služeb je tak ještě v testovacím režimu, což má za následek několik omezení. Zpráva o taxících bez řidiče obletěla celý svět, ale ve skutečnosti tvrzení, že taxíky jezdí sami, ještě neodpovídá realitě.

Vzhledem k tomu, že takový samořídící automobil je věc, která by při sebemenší chybě mohla být velmi nebezpečná, rozhodli se singapurští odborníci nic neuspěchat a raději posadili do taxíků řidiče, kteří mají za úkol kontrolovat funkčnost řídícího softwaru.

Prvních 6 samořídících aut, s nimiž byl celý projekt spuštěn, tedy zatím převáží zákazníky pod dohledem lidského garanta bezpečí. Ačkoliv se formálně jedná o řidiče, dá se říci, že je to spíše kontrolor, protože sice sedí za volantem, ale řízení nechává na taxíku samotném a pouze dohlíží na to, aby vše probíhalo podle bezpečnostních a veškerých dopravních předpisů.

Ve voze je během testovacích jízd přítomný také jeden výzkumník, který si dělá poznámky a získává zpětnou vazbu od zákazníků. „Chceme znát pocity lidí z jízdy v samořídícím automobilu; někteří si to budou jistě užívat, jiní budou lhostejní a některým se to líbit nebude. Důležité je však zjistit procentuální poměr spokojených a nespokojených klientů,“ sdělil reportérovi Guardianu za společnost nuTomy Karl Lagemma.

Taxíky rovněž zatím křižují pouze vymezený prostor města. Jeho rozloha je přibližně 6,5 kilometru čtverečních a zákazníci mohou nastupovat a vystupovat pouze ve vymezených zónách. Do roku 2018 by však podle odborníků z nuTomy mělo být pokrytí jejich služby o mnoho rozsáhlejší, a jejich hlavním cílem je omezit tak počet automobilů na přeplněných singapurských silnicích.

Podle firmy nuTomy by taxíky mohly snížit počet automobilů v singapurských ulicích z 900 000 na 300 000. Zbavit město takového počtu aut je při nejmenším velmi ambiciózní plán a o jeho úspěchu rozhodnou až následující roky.

Tatáž společnost údajně plánuje i spustit něco podobného v USA, ale za jak dlouho by se Američané samořídících taxíků mohli dočkat, je zatím ve hvězdách.

Tato technologie s sebou přináší samozřejmě i nemalá rizika. Pokud by se do řídícího systému někdo naboural, mohl by vás například odvézt někam úplně jinam, anebo třeba způsobit nehodu. Pokud by tak začaly jezdit taxíky, byla by jen otázka času, kdy tak budou jezdit všechna auta. To s sebou přináší i velké riziko podivných nehod nepohodlných lidí či nepřetržitého sledování lidí. Faktem ale je, že to už se děje pomocí mobilních telefonů.

Možná se taxíky bez řidičů jednou dostanou i k nám do Česka, a ve voze tak nebude žádná osoba, která by nás při cestách mohla, jak už tomu zejména v Praze bývá, pořádně natáhnout.

Podpořte šíření svobodných informací tím, že si zakoupíte předplatné jedinečného tištěného měsíčníku Šifra. Klikněte zde.

Lukáš Marek

Zdroj: http://www.sciencealert.com/singapore-just-became-the-first-country-to-have-self-driving-taxis