Každý rok to byla víceméně jistota. V anketě Český slavík standardně posbírali hlavní ceny Karel Gott, Lucie Bílá a Kabát. Jenže po letošním vyhlášení cen o nejpopulárnější hudebníky pořádající agentura Musica Bohemica vydala na internetu prohlášení, že skupině Ortel, která skončila na druhém místě, nezapočetli všechny hlasy, které jí přišly, ale započítali jí stejný počet bodů jako v loňském ročníku, kdy byla třetí. To samé platilo v kategorii zpěvák, kde se odečítalo zpěvákovi Tomáši Ortelovi, jenž se umístil třetí.

Důvod? „Porušení fair play spatřuje organizátor ankety především v obsahu široce sdíleného facebookového profilu Tomáš Ortel Českým slavíkem 2017. Vyzývá se zde k zapojení do organizované akce, aby se konkrétní subjekt stal Zlatým slavíkem. Tedy nikoli, aby lidé posílali hlasy podle svého skutečného názoru, ale aby se zapojili do akce za určitým cílem a získávali pro něj další osoby a fankluby,“ uvedli zástupci agentury Musica Bohemica, která je vyhlašovatelem a organizátorem ankety.

Tak fanoušci Ortela prý porušili pravidla fair play tím, že burcovali za zvolení zpěváka Ortelu. Toto vysvětlení je přinejmenším tragikomické. Vždyť na sdílení, lajkování a podpoře čehokoli jsou sociální sítě založené. Je to asi podobné, jako kdyby někdo sankcionoval politické strany, protože vyzývaly lidi, aby je volili. V tomto případě lze navíc předpokládat, že skupina Ortel o takové facebookové stránce nemusela mít ani tušení.

To ostatně potvrdil Českému rozhlasu i její správce: „Cílem celé této akce nebylo zmanipulovat hlasování v anketě Český slavík Mattoni 2017, ale podpořit Tomáše Ortela ze strany fanouškovské základny a zároveň nakousnutí současného palčivého tématu, kterým je kontroverze, již by někdo mohl vnímat jako kritiku politické situace. Tento povyk okolo výsledků bereme jako úspěch a sílu nejen obrovské fanouškovské základny, ale i nelibost pořadatele Agentura Musica Bohemica, že by mohl zvítězit někdo takový, jako je Tomáš Ortel.“

A právě o to jde. Facebookové profily na podporu jiných interpretů, například Kabátu, pořadatelé neřešili, vadil pouze Ortel, do kterého se navíc navážel celý ceremoniál a jiní účinkující.

Zástupci kapely Ortel si pro ocenění na slavnostní večer nepřišli. Už před sobotním vyhlášením oznámili, že se vyhlašování Českých slavíků nezúčastní, protože „nechtějí proměnit anketu v politickou agitku“. Při loňském vyhlašování například při vyslovení jména Ortel na protest sál opustili muzikant Radek Banga a herečka Iva Pazderková. „Raději budeme mezi svými sledovat letošní průběh a výsledky této ankety než sbírat plivance těch, co nepochopili a ani nechtějí pochopit obsah našich skladeb a jejich nezvratného poselství,“ konstatoval Ortel, kterému – když nezabrala loňská agitace – musely být odečteny hlasy, aby náhodou nevyhrál.

Není divu, že se za těchto bizarních okolností oficiálně vítězná skupina Kabát rozhodla cenu vrátit. „Kabát si v této situaci nemůže Slavíka nechat. Ocenění musíme vrátit agentuře Musica Bohemica, která musí nám i veřejnosti vysvětlit, kolik Ortel dostal hlasů a kolik jich neuznali, protože mají prokázáno, že nebyly regulérní,“ uvedl v úterý večer manažer kapely Kabát Radek Havlíček.

Korunu všemu nasadilo vystoupení zpěvačky Marty Kubišové, která nesměla v anketě Československý slavík zvítězit a vymýšlela se pravidla tak, aby ji vyřadila.

A tak nezbývá než citovat blogera iDnes.cz Ladislava Větvičku: „Pravě tak multykulturni strana zasahla na počatku osumdesatek, když hrozilo, že by Slavika vyhral Pražsky Vyběr. Jenže jak by mohla vyhrat kapela, keru předtim stary Kryzl zepsul v bolševickem platku Tribuna, že?

Jirku Schelingera v roce 1981 tež vyřadili, když to vypadalo, že vyhraje Slavika s oduvodněnim, že mrtvy zpěvak nemože převzit cenu.

Vymazany byl i Waldemar Matuška pote, co v roce 1986 zustal v Ameryce. Bolševik ho nejenom zrušil z ankety Slavik, ale dokonce přinutil filmaře, aby přerobili uvod a zavěr slavneho serialu Chalupaři, a tak pisnička Když maš v chalupě orchestrion zněla po roce 86 bez hlasu Waldy.

No a pak přišel general Lorenc, naplanoval sametovy převrat a dluho zme měli pocit, že zme svobodni a možeme si robit, co chceme. Brzy nas z teho vyvedli.

A jestli se myslite, že hlasovanim se da cosik změnit, tak na to zapomeňte. Bolševik vymyslel ruzne metody. Ale zrušit jakesik kapele hlasy enem proto, že se jejich fanušci dali dokupy na fejsbučku, taku cypovinu ani bolševik nevymyslel.

Měli strach z Kubišky, měli strach z Kryla, měli strach z Pražskeho vyběra, měli strach z Matušky a fčil maju strach z Ortela… Jedine, čeho dosahli, je enem zvyšeni popularity všech jmenovanych…

Multykulturni bolševik je ovšem nepoučitelny. Ma plnu hubu demogracyje, pokud vysledky voleb hraju na jeho stranu. Ale běda temu! Běda temu, když lid rozhodne jinak, než si bolševicky pseudodemograt přal. Pak je schopny běhat po naměsťach s červenyma kartama, je schopny opakovat volby tak dluho, než se vysledky nepřelomi na jejich stranu. A co dal, multykulturni egzoti? Ortel nesmi vyhrat Slavika, Kotleba nesmi vyhrat župan, prezidentem nesmi byt Zeman, a nevhodne nazory na webu nesmi byt slyšet?“

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

Milan Vidlák, časopis Šifra