Po útoku na českou hymnu přichází zprznění státního symbolu na dresech českých hokejistů. Lev, který přišel o ocas, nebo vypelichaný kohout? Na vedení českého hokejového svazu se valí kritika

Regenračné centrum

Místo aby se sportovní funkcionáři starali o to, aby čeští sportovci podávali dobré výkony, a snažili se jim vytvořit co nejlepší podmínky, začali řešit zcela nepodstatné věci. Tedy nepodstatné z hlediska jejich kompetencí a vlivu na samotný sport. Z hlediska českého národa jsou to věci naopak podstatné.

Sotva utichl skandál s příšerným pokusem o změnu naší státní hymnu, kterou představil Český olympijský výbor, jemuž se zdálo, že hymna, která se hraje sportovcům, je ve srovnání s jinými státy příliš krátká (co by asi měli říkat Slováci?) a málo slavnostní (!), jali se bafuňáři, tentokrát hokejoví, zprznit jiný důlěžitý symbol – státní znak. Nové dresy české hokejové reprezentace nebudou obsahovat státní znak, který na nich svítil posledních 25 let, ale hlavu lva, poněkud vypelichaného, jak glosovali někteří fanoušci, kříženého se zmoklým kohoutem. A co víc, vypadá jako faceliftované logo švédské automobilky Scania, která vyrábí kamiony.

Těžko říct, zda se méně povedla hymna, ve které byla po úpravě skladatele Johna Boka píseň Kde domov můj? skoro k nepoznání, nebo dresy, které sice vypadají moderně a hodily by se možná pro prvoligový tým nebo (podnikový mančaft automobilky Scania), ale zcela se z nich vytratila národní symbolika. Samotného lva má ve znaku kdekdo, Češi ale mají ve znaku dvoucasého lva specifického ztvrátrnění – s ním se pojí národní cítění, nikoli se lvem jako takovým.


Je libo nová hymna? Jen pro silné nátury… Teď je na řadě český lev. Kdo se vrhne na vlajku?

Po zveřejnění podoby nových dresů se proto strhla drtivá kritika. Z anket na nejčtenějších českých serverech vyplývá, že se úprava nelíbí 90 až 95 procentům fanoušků.

Dresy se nelíbí ani hokejistům, kteří v nich mají hrát. „Tak tohle nepochopím,“ napsal na sociálních sítích nejlepší český hokejista David Pastrňák. Ještě kritičtější než útočník Bostonu byl brankáři Ondřej Pavelec. „To nemyslíte vážně?! Ostuda,“ uvedl Pavelec a doprovodil to i ostrým anglickým komentářem, který v překadu znamená „to si děláte prdel?“.

Zajímavé je, že „obyčejní lidé“ dokážou neduhy dresů popsat a vystihnout naprosto přesně. „Chlapci si asi neuvědomili, že tohle není nějaký ligový dres, ale že jde o národní symbol. Za posledních sto let měl prakticky pokaždé národní dres na sobě státní symbol – vlajku nebo státní znak. Asi to nebude náhoda. Nejsem přece pyšný na lva na státním znaku, ale na státní znak jako takový. Hlava lva nebudí vlastenecké cítění. Lev který tohle evokuje musí být dvouocasý a musí bít bílý v červeném poli… jiný lev je nepřijatelný. Lev není to důležité, důležitá je ta erbovní symbolika. Mimo to nechápu myšlení toho marketingového experta. Mám konzervativní cílovou skupinu, a přesto udělám revoluční změnu. To přece nedává smysl. Kdyby mi něco takového navrhl ve firmě, tak ho ženu svinským krokem,“ napsal v diskusi na iDnes.cz čtenář Štohansl.

Najdi deset rozdílů…

Ing. Flössel se zase tamtéž pozastavil nad tím, že zcela vypadla Morava a Slezsko. „Když přijedou reprezentanti v tomto dresu na Moravu, do Slezska, tak všichni fanoušci opustí stadion, protože se nebudou dívat na blbost pražských pepíků.“

Oba příspěvky ostře kontrastují s vyjádřeními marketingových expertů, kteří dres „spáchali“, i jiných lidí, kteří se kolem toho motali. Když se supervizora grafické podoby loga, designéra Alana Záruby (mimochodem bratra legendárního hokejového komentátora Roberta Záruby, který logo v médiích velmi chválí), v rozhovoru pro DVTV moderátorka ptala, proč – i když logo vychází svým symbolem ze státního znaku, chybí moravská a slezská orlice, neuvěřitelně arogantním způsobem odpověděl: „A to je problém?“

Marketingoví experti a lidi kolem loga též naznačují, že dresy jsou naprosto v pořádku, ale chyba je v nemoderních fanoušcích. Povýšenost z nich přímo sálá. „Hokej má obrovskou fanouškovskou bázi, která je konzervativnější,“ řekl odborník na sportovní marketing Tomáš Janča. „Námitky o pošpinění státního znaku jsou už takovým folklorem staromilců. Ve srovnání s předchozím logem je to obrovský posun vpřed.“

Posun vpřed to možná je, ale tradice už není důležitá? „Je opravdové umění podělat i to, co se snad podělat ani nedá… Proč jste začali rýpat do něčeho, co je dlouho zažité a něco symbolizuje?“ ptá se na internetu jeden z fanoušků. A další doplňuje: „Nevidím v tom Českou republiku. Ať se snažím sebevíc, absolutně to ve mně nevzbuzuje pocit, že se právě dívám na dres národního týmu. Beru, že se snaží vytvořit něco modernějšího, ale nemůže z toho přeci zmizet duch, důvod, proč dres existuje.“

Neuvědomovali si tohle všechno tvůrci? Anebo je to součástí nějaké módní vlny „vše, co je národní, je špatné?“, která se rozmáhá v celé Evropské unii?

Po útoku na Českou hymnu člověka napadá, že tahle demontáž národních symbolů není náhodná a jestli náhodou nezřídila EU a nějaká globální neziskovka nedostala speciální grant s projektem „Kdo zničí národ, dostane přidáno“. To už by samozřejmě byla spekulace.

Podobnost čistě náhodná? Foto Wikimedia Commons

Jeden z důvodů změny nakonec přiznal i Český svaz ledního hokeje. Kdyby prý byl na dresu jako dosud státní znak, svaz by tolik nevyděal například na prodeji propagačních předmětů, neboť státní znak se nedá patentovat. Nové logo se tak hodí, protože nepůjde tak snadno dělat padělky a prodávat kopie.

Jak jde o prachy, tradice musí stranou. Otázka ale je, kdo by si takový reprezentační nereprezentační dres chtěl kupovat. Navíc když hrají hokejisté už tolik let nikoli pod lva, ale pod psa. Jestli by nebylo lepší starat se o hru.

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

Milan Vidlák, časopis Šifra