Nová studie Christopha Buchala z Kolínské univerzity ukazuje, že elektromobily mají výrazně vyšší emise než dieselová auta. Nikoli při samotném provozu, ale proto, že se spotřebuje obrovské množství energie při těžbě lithia, kobaltu a manganu, tedy nerostů, které jsou klíčové materiály pro výrobu baterií do elektromobilů.

Němečtí výzkumníci kritizují skutečnost, že evropská legislativa klasifikuje elektromobily jako stroje s „nulovými emisemi“, což je podvod, protože mají za sebou víc emisí než dieselové mercedesy.

O této studii informovaly noviny The Brussel Times; a právě Brusel je podobných nesmyslů líheň. Studie ukazuje, že elektromobily v žádném případě nemohou přispět ke snížení emisí CO2.

Regenračné centrum

Když se nad tím člověk zamyslí, je to logické a nepotřebuje k tomu ani žádnou studii, která počítá energetickou náročnost těžby surovin pro výrobu baterií, ale vyčísluje i výrobu samotné elektřiny pro pohon. Podobně jsou na tom i hybridy, které se také tváří jako hrozně eko, ale ve skutečnosti jde spíš o marketing, protože to žádný prokazatelně pozitivní vliv na životní prostředí nemá. Technologie přepínání mezi elektropohonem a klasickým se navíc po pár letec unaví a je třeba měnit baterii.

Na hlavu postavené je i zhasínání motoru na křižovatkách a celkově při jakémkoli zastavení. Selským rozumem vzato se auto musí tímto šíleně zhuntovat a přínosné to není pro přírodu, ale pro autoservisy a automobilky.

A to ani nemluvím o celém tom nesmyslu s euronormami, kvůli kterému se místo aut s pořádnými motory vyrábějí spíš turbožehličky – auta se slaboučkými motory vyhnanými k výkonu turby, je to jako motory na steroidech.

Ale zpět ke studii. Baterie pro automobil Tesla Model 3 znečistí planetu 11 až 15 tunami CO2. Životnost baterie je maximálně deset let, a to kdo ví jestli. Připočteme-li emise při výrobě elektřiny, jsme na nějakých 156 až 180 gramech CO2na kilometr oproti 73 až 98 gramech bez výroby elektřiny.

Co z toho vyplývá? Že různé ekotrendy jsou často jen dalším druhem skvělého byznysu a úžasného marketingu, ale s ekologií nemají absolutně nic společného. Možná kdyby se místo hybridů, elektromobilů a slabých autíček s pěti turby vyráběla zase kvalitní auta jako dřív, která nejsou po dvou letech zralá do šrotu, bylo by to mnohem ekologičtější.

Pokud se Vám moje práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojíhoMůžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

Regenračné centrum

Milan Vidlák, časopis Šifra