Maďarská policie začala vyšetřovat případ překrouceného rozhovoru s premiérem Viktorem Orbánem, který vyšel v jednom regionálním deníku. Zřejmě někdo z novinářů či zaměstnanců totiž vložil do rozhovoru věty, které Orbán neřekl a které jej poškozují. Informovala o tom agentura AP.

Rozhovor premiér poskytl regionálnímu deníku Fejér Megyei Hírlap z velkého vydavatelství The Pannon Lapok Tarsasaga. Článek vyšel na Štědrý den, ovšem v poněkud pozměněné podobě. Někdo do něj vložil věty, jež Viktor Orbán nikdy neřekl.

V části rozhovoru, kde premiér hovořil o tom, že vláda se na názor zeptala občanů, například přibyl dovětek: „… i když nás nezajímal“. Když mluvil o tom, že se i v následujících letech budou zvedat platy zdravotních sester, někdo připsal větu, že se bude v nemocnicích zvedat i počet mrtvol. A když Orbán mluvil o tom, že se obvinění z korupce stalo nástrojem politické diskreditace, osoba, po které pátrá policie, dodala do rozhovoru větu: „I my ho využíváme.“

Vydavatelství The Pannon Lapok Tarsasaga, které dotyčné regionální noviny vlastní a které paradoxně vlastní Orbánův spojenec Lörinc Mészáros, v souvislosti s kauzou propustilo pět zaměstnanců včetně šéfredaktorky dalšího regionálního deníku Napló se sídlem ve Veszprému, prostřednictvím jehož redakčního systému někdo zásahy do rozhovoru učinil. Vyhozeny byly i redaktorky listu Fejér Megyei Hírlap. Maďarská média ale píšou o tom, že text někdo pozměnil těsně před tím, než se dostal do tiskárny. Vedení deníku se premiérovi omluvilo.

Česká média, která o případu informovala, například iDnes.cz, Tyden.cz či Média a marketing, o překroucení a zmanipulování rozhovoru s Viktorem Orbánem vložením lživých vět píší jako o činu „vtipálka“ či o přidání „satirických výroků“, ačkoli původní text z agentury AP neutrálně hovoří o vložení falešných citacích, které premiér neučinil. Neutrálně o zmanipulování rozhovoru naopak informuje web Českého rozhlasu.

Server Novinky.cz pro změnu kuriózně napsal, že se do redakčního systému naboural hacker. Server 444.hu přitom s odvoláním na člena redakce uvedl, že do rozhovoru někdo zasáhl z profilu korektora těsně před odesláním svátečního vydání do tiskárny. „Redakční systém je dost složitý. Pachatel se v něm musel vyznat,“ řekl nejmenovaný člen redakce. Samotný mediální dům ostatně připouští, že přezkoumání počítačových dat naznačuje, že za změny v rozhovoru je zodpovědný právě někdo ze zaměstnanců.

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího za skvělou cenu.

Stačí-li vám čtení našeho webového magazínu, můžete nás podpořit dobrovolným příspěvkem v libovolné výši. Moc nám to pomůže.

-vid-

Diskuze
Sdílejte článek na sociálních sítí: