Lidl si nedá pokoj: tentokrát smazal kříže z italského kostela

Něco vám tam chybí, soudruzi. Foto Twitter / Nick Squires

Není to tak dlouho, kdy byl německý obchodní řetězec Lidl přistižen při naprosto barbarském činu. Lidl rád láká do svých supermarketů zákazníky na speciální akce, zaměřené na gastronomii jednotlivých zemí; pravidelně se zde opakují italský, mexický, španělský či řecký týden. Jenže u posledního jmenovaného si někteří zákazníci všimli, že na propagačních fotografiích na letácích propagujících řecký týden něco podstatného chybělo – kříže na modrých kupolích kostelů na ostrově Santorini.

Světle modré kupole konstrastující s bílými stěnami budov z ostrova Santorini přitom patří k typickým a ikonickým řeckým obrázkům. Lidl je využívá jako ilustrace na své letáky i na obaly řeckých jogurtů či pistácií, na všech obrázcích však kříže vymazal.

Kampak zmizel křížek? Ani se neptejte….

Lidl se hájil snahou „zachovat náboženskou a politickou neutralitu“. Zatímco ale kříže z kostelů Lidl snaživě mazal, půlměsíce na mešitách při orientálním týdnu nechal. Neutrální by bylo, kdyby Lidl mazal buď kříže i půlměsíce, nebo obojí ponechal.

Tady Lidl pro změnu při „českém týdnu“ zapomněl s ohledem na proklamovanou „náboženskou neutralitu“ vymazat půlměsíc na mešitě u delikates z Orientu…

Ve své averzi vůči křesťanství však Lidl, který patří nejbohatšímu Němci Dieteru Schwarzovi, i po masivní kritice pokračuje. Tentokrát se rozhodl zprznit Italy, když vymazal dva kříže z fotografie italského kostela Sant’Antonio Abate. K náboženské retuši podle kritiků došlo proto, aby Lidl neurazil zákazníky, kteří se ke křesťanství nehlásí.

Zmíněný kostel se nachází v italské vesnici Dolceacqua v serverozápadní části Ligurie. Obec proslula mimo jiné i tím, že ji kolem roku 1880 namaloval slavný francouzský malíř Claude Monet.

Vesnice Dolceacqua s křížem na kostele. Foto Wikimedia Commons

Na další fotografii, kterou Lidl použil k reklamním účelům v nedalekém městě Camporosso, se nachází tamní historický kostel. Byly z něj ale odstraněny kříže, což rozhořčilo tamní obyvatele, kteří jsou přesvědčeni o tom, že Lidl kříže umazal, aby neurazil tamní stále početnější muslimskou populaci, informoval server Daily Telegraph. Starosta Dolceacqua Fulvio Gazzola poslal společnosti Lidl formální stížnost. „Snímky naší vesnice se musí používat tak, aby korespondovaly s realitou,“ uvedl starosta a dodal: „Když nechcete ukazovat kříže, tak použijte fotku našeho hradu.“ Gazzola Lidl požádal, aby fotografii vrátil do původní podoby, ještě se to ale nestalo. Prý teď zvažuje, že proti řetězci podnikne právní kroky.

Lidl, zřejmě poučen z předchozí kauzy, kdy se musel omlouvat, tvrdí, že šlo o omyl a kříže nebyly už na koupeném snímku, který použil k propagačním účelům. Městu a jeho obyvatelům omluvil s tím, že fotografii použil jako součást kampaně, která měla zobrazovat nejlíbeznější místa Itálie, a kříže na snímku prý chyběly už tehdy, kdy se dostal do firemní databáze.

Pokud mluví pravdu, možná se brzy dozvíme, že cenzory a strážce ideologické a multikulturní čistoty zaměstnávají kromě redakcí mainstreamových médií i fotobanky. Byl by to jen jeden z dalších kamínků do mozaiky nové Evropy.

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

Milan Vidlák, časopis Šifra

Sdílejte článek na sociálních sítí:

Diskuze