Celý uplynulý týden se v západních médiích probíralo, kterak se Rusko začalo vojensky angažovat v Sýrii a jaké to bude mít následky. Problém této „novinky“ je v tom, že už Rusko v Sýrii dávno je. Jde o jednu ze zemí, kde mají Rusové svoji vojenskou základnu. Ve svém článku A Russian buildup in Syria? The propaganda machine strikes again to připomíná irský novinář Bryan MacDonald. „Tak proč ruská účast v Sýrii se najednou stala takovou masovou novinkou? Není to proto, že vztahy mezi Kremlem a Saudskou Arábií se rychle zlepšují? Nebo je to možná kvůli obavám Washingtonu, že Moskva může zničit IS sama nebo s pomocí Evropy bez účasti USA?“ ptá se autor.

Propagandistické kolečko zahájil podle MacDonalda nejprve izraelský server Ynet, který prohlásil, že „Rusko zahájilo intervenci v Sýrii“. Článek sklidil fantastický úspěch, neboť byl za pouhý týden doporučen 24000krát na Facebooku, což je vzhledem k faktu, že například na Twitteru tento web sleduje pouze 12 900 lidí, vskutku famózní číslo.

Tento zcela neozdrojovaný a prapodivný příspěvek z izraelského webu den poté převzal americký server The Daily Beast. Za další den nepodložený článek zvedl Elliot Abrams, člen Council of Foreign Relations, oficiálně nejvlivnějšího zahraničněpolitického think-tanku, neoficiálně pak vlivové, nátlakové a lobbistické organizace, kterou sponzorují Rockefellerové a dokonale  se jí podařilo prorůst do státní správy.

No a  po třech dnech už se podivného článku s vyfabrikovaným příběhem chopil Bílý dům, jehož mluvčí John Earnest hlásil: A completely fabricated story on a minor Israeli website was now headline news. Spokesman John Earnest said: „Bojíme se zpráv, že rusové poslali vojenské síly do Sýrie a pečlivě tyto informace zkoumáme.“ Earnest pak ještě prohlásil, že  pokud je to pravda, ruské aktivity by byly „destabilizující a kontraproduktivní“. Co pro Spojené státy, které vycvičily a vyzbrojily teroristy, aby svrhli syrskou vládu v čele s prezidentem Asadem, čímž mimo jiné zapříčinily i masovou migraci do Evropy, znamená „destabilizace“, a co by bylo špatného na tom, kdyby někdo proti teroristům z Islámského státu zakročil, už ovšem mluvčí neuvedl.

Nakonec nezůstal pozadu ani americký ministr zahraničí John Kerry, jak píše MacDonald, muž velice diskutabilní inteligence, jenž vyjádřil „obavy ze zpráv, že Rusové vojensky zasahují v Sýrii, v telefonickém rozhovoru se svým ruským protějškem Lavrovem“. „Opravdu je možné, aby v nejvyšších patrech diplomacie Kerry tepal Lavrova na základě vymyšleného článku? Bohužel ano,“ píše Bryan MacDonald.

To už ale začala Rusy v Sýrii rozmazávat i tradiční média jako britský Daily Telegraph.

Ve stejné době, kdy se takto kouzlilo s informacemi, přitom ruský prezident Vladimír Putin během vystoupení ve Vladivostoku zopakoval to, co se normálně ví, a celou senzaci úplně pokazil: „Všemožnými prostředky poskytujeme Sýrii značnou podporu, jak zařízením a školením personálu, tak i zbraněmi. Podepsali jsme důležité smlouvy před 5-7 lety a v plném rozsahu je dodržujeme,“ citoval MacDonald Putinova slova. (V této souvislosti se nabízí otázka, zda by se prezident Bašár Asad tak dlouho proti hrdložezům z celého světa v čele s Islámským státem vůbec udržel, kdyby mu spojenci v čele s Rusy vydatně nepomáhali.)

Putinova slova byla přitom některými klíčovými západními médii, jako jsou The New York Times, prezentována jako čerstvá novinka. Co tím chtěly USA dokázat a proč rozjely takovouto i na své poměry přihlouplou kampaň? „Buď chtěli odvést pozornost od uprchlické krize, kterou vytvořily, nebo doufají, že ochladne rozvíjející se arabská spolupráce s Moskvou. Anebo obojí,“ soudí Bryan MacDonald.

Bizarní story, co říkáte?

 

Milan Vidlák

Zdroj

 

 

 

Diskuze