Ve světě zuří válka, Evropu zaplavují uprchlíci, ale Češi na začátku roku řešili jiné důležité téma. Média řeší „skandál“, který má na svědomí dětský časopis Čtyřlístek, legenda mezi komiksy. Kreslíř Bohumil Fencl, jenž s časopisem obnovil v roce 2013 spolupráci po 20 letech, si totiž svou rutinní práci zpestřil tím, že do seriálu Binky kontra T-max čas od času propašoval obrázky s erotickou tematikou, aniž by si toho kdo v redakci všiml. Možná to dělal ze zvyku, neboť je znám i jako autor erotického detektivního komiksu Sheila…

Jeho vtípku si nemohlo všimnout ani dítě, kterému je časopis určen, pokud by tedy nebylo ve čtyřech letech extrémně silně narušené. Rodiče a dospělí asi tento časopis příliš často a detailně nesledují, a tak by se touto „klukovinou“, jak ji dnes autor označuje, zřejmě bavil jen on sám. Pakliže bychom ovšem nežili v Česku, ráji udavačů všeho druhu.

Celá aféra odstartovala postem na Facebooku jiného kreslíře Martina Šinkovského, který čistě náhodou přispívá do konkurenčního časopisu Bublifuk, jenž je zcela nový a vznikl jen pár týdnů po „erotickém“ díle Čtyřlístku. “Číslo jsem sehnal náhodou v jednom olomouckém antikvariátu. Stálo 18 korun, tak jsem si ho koupil,” řekl médiím. Na svůj Facebook vložil po Novém roce pan Šinkovský zdánlivě nevinný příspěvek s obrázkem z Čtyřlístku, kde označil korpulentní dámu, kterak se vyklání z okna, a podezřelou situaci odehrávající se na zadním sedadle modrého auta, a připojil otázku: „Vidím to jen já, nebo i někdo další?“ (viz obrázek nahoře)

Jak se říká, náhoda je blbec. Poté začal obrázek kolovat na sociálních sítích a lidé si začali všímat, že paní na snímku nejen sleduje dění na křižovatce, ale zároveň se oddává jinému potěšení, že modré auto, ve kterém se „něco“ děje, má poznávací značku s písmeny BJ (anglická zkratka pro orální sex), a začali prohledávat i starší čísla, kde našli podmořskou rostlinu ve tvaru penisu nebo bábovičky připomínající ženská ňadra.

V této chvíli to bylo ještě v klidu, vedení Čtyřlístku nic neřešilo, a kdyby to tak i zůstalo, Čtyřlístek by možná začali kupovat i dospělí, vzrostl by náklad, všichni by byli spokojení a ještě by byla legrace.

Těžko říct, jaké byly úmysly kreslíře Šinkovského, který začal obrázek šířit po internetu. Těžko také říct, kdo na něj upozornil server HlídacíPes.org, který jej dle vlastních slov nahlásil vedení Čtyřlístku, a hlavně proč. Každopádně po tomto upozornění dostal Bohumil Fencl okamžitého padáka a redakce se začala omlouvat na všechny strany.

HlídacíPes.org sám o sobě praví, že „není klasickým zpravodajským serverem. Zaměřuje se především na originální zjištění a dlouhodobé monitorování témat, která zůstávají stranou zájmu mediálního mainstreamu. Zakládáme si na originálních odhaleních, na původní, do hloubky jdoucí publicistice. Chceme odhalovat nečestné praktiky s cílem dosáhnout změny. Pracujeme zcela nadstranicky, bez ideologických předsudků, dodržujeme nejpřísnější standardy novinářské nestrannosti“.

Což o to, rozmáznutím aféry se Čtyřlístkem dosáhl originálního odhalení bezezbytku. Ale bylo to nutné a musel kvůli tomu kreslíř přijít o práci? Například známý grafik Petr Staníček pod původním příspěvkem Martina Šinkovského napsal: „Vždyť je to vlastně milé a zábavné. Taková hra: vtip pro dospělé, který děti zaručeně neodhalí. Mě to baví a tohle bych kupoval i svým dcerám v „kritickém věku“ – protože to považuji jen za zábavné a nijak nebezpečné.“ Bohužel se na to takhle nepodívali všichni zúčastnění…

Když už se vedení časopisu leklo mediální pozornosti a Hlídacího psa, mohlo Bohumila Fencla prostě jen „umravnit“ a byl by klid. „Ať v tom každý vidí, co chce. Není to naprosto explicitní a dětem to dle mého soudu neublíží,“ okomentoval celou věc Fencl, který se hned omluvil, pro iDNES.cz.

Místo toho ale padají hlavy a dělá se velbloud z komára. “Tímto se hluboce omlouváme všem svým čtenářům za skryté vulgarity v příbězích BINKY výtvarníka a autora scénáře Bohumila Fencla. Jedná se o mistrně ukryté miniaturní kresby, které jsme v redakci neobjevili,” reagoval v úterý jednatel Čtyřlístku Vít Němeček. Dodal, že s autorem okamžitě ukončuje další spolupráci. “Učiníme vše, aby se podobná věc neopakovala,” řekl Němeček.

A legrace je konec. Není to ale škoda, když uvážíme, že hlavními hrdiny Čtyřlístku jsou od počátku Fifinka a Pinďa?

Milan Vidlák, šéfredaktor časopisu Šifra