O návykovosti sociálních sítí experti mluví již dlouho. První prezident Facebooku Sean Parker, který se kdysi proslavil založením legendární služby na stahování a sdílení hudby s názvem Napster, ovšem nyní veřejně potvrdil, že nejde o nějaký vedlejší efekt, nýbrž o úmysl. „Zneužili jsme zranitelnosti lidské psychiky. Věděli jsme, co děláme,“ uvedl Sean Parker v rozhovoru pro Axios.com.

Algoritmy Facebooku vybírají, co se lidem zobrazí nahoře po zapnutí Facebooku, a co se naopak upozadí. Bere přitom v potaz zájmy uživatelů, společné přátele, popularitu příspěvku mezi přáteli, ale třeba i to, na které fotografie se na sociální síti díváte.

Sean Parker v rozhovoru popsal, že již od začátku kladli vývojáři Facebooku důraz na to, jak „využít zranitelnosti lidského mozku“ a udržet si pozornost uživatelů co nejdéle pomocí chytrých triků. „Facebook byl první z těchto aplikací, u kterých jsme se my tvůrci zamysleli nad tím, jak udržet pozornost uživatele co nejdéle,“ řekl Parker. „To znamená, že vám musíme každou chvíli dát malou dávku dopaminu.“

Taktika je to podobná jako v případě například hracích automatů, které využívají „nejisté odměny“ – hráč nikdy neví, zda právě příští minuta nepřinese závratnou výhru. Navíc mu automat tu a tam dává „ochutnat“ malé výhry, takže udržuje jeho pozornost skrze dávky dopaminu.

Facebook své narkomany také odměňuje, jak vysvětluje Sean Parker: „Třeba tak, že vám někdo dá lajk nebo se podívá na vaše fotky apod. Taková zpětná vazba vás přiměje k tomu, abyste na Facebook nahráli více obsahu, za což dostanete další lajky a komentáře. Je to smyčka sociální zpětné vazby. Je to přesně to, s čím přijde hacker jako já. Myslím, že vynálezci a tvůrci – já, Mark Zuckerberg, Kevin Systrom z Instagramu – my všichni jsme přesně věděli, co děláme. A i přesto jsme to udělali.“ Překvapivě…

Parker si ale nyní dle vlastních slov uvědomuje i závratné důsledky podobných sociálních experimentů: „Sociální síť má vedlejší důsledky, když se rozroste na miliardu nebo dvě miliardy uživatelů. Doslova mění vztahy ve společnosti. Zřejmě to dost zamíchalo s produktivitou. A jenom bůh ví, co dělá Facebook s mozky našich dětí.“

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

-vid-

Zdroj: https://www.axios.com/sean-parker-unloads-on-facebook-2508036343.html