Kdyyž jsem spatřil v novinách fotku letadla na elektrický pohon, málem jsem se skácel z křesla. Elektrické letadlo! V prvním momentu jsem si nebyl jistý, zda se budu smát, nebo ronit slzy. Nakonec jsem jenom zakroutil hlavou. „S tímto strojem budou lety levnější, pohodlnější, s menším hlukem a otřesy, díky novým technologiím,“ prsil se šéf izraelské firmy Eviation Omer Bar-Jochaj s tím, že už má první objednávky od aerolinek. Elektrické letadlo s názvem Alice, do kterého se vejde devět pasažérů, uletí na jedno nabití přes tisíc kilometrů. Kdyby si ho pořídil nějaký boháč a rozhodl se vzít milenku na jachtu do Chorvatska, spadne už někde u Dubrovniku.

Regenračné centrum

První let se má uskutečnit ještě letos a běžně létat by stroj měl začít v roce 2022, uvedla agentura Bloomberg. Prvním zákazníkem je americká společnost Cape Air, která patří mezi největší regionální aerolinky v USA a provozuje lety mezi americkými městy a Karibikem. Cape Air chce koupit až 92 těchto letadel.

Vládci tohoto světa a kapitáni průmyslu vymysleli už hodně nesmyslů, ale elektromobily všeho druhu, snad s výjimkou elektrokola nebo elektrokoloběžky, patří mezi ty spolehlivě největší.

Ekologie… Nejprve se vyhlásilo snižování emisí tím, že si firmy či státy budou kupovat emisní povolenky. Už tady bylo jasné, že nepůjde o životní prostředí, ale o byznys. Kdyby totiž šlo o ekologii nebo o lidi, vytáhli by z garáží a laboratoří úplně jiné, čisté technologie, které už jsou známé minimálně sto let. Tak jednoduché by to bylo. Oni se ale rozhodli dál dělat z lidí hlupáky, a tak jim teď pod rouškou ekologie chtějí nacpat elektrická auta a letadla.

Co by se asi tak stalo, kdyby se půlka Německa rozhodla v neděli po obědě několik hodin nabíjet svoji baterku k elektroautu? Už tak mají Němci problémy se stabilitou sítě i s tím, že odstavili jaderné elektrárny a elektřinu nahánějí ze slunce či větru. Německo je extrémní případ, ale problémy by to v případě, že by se přešlo na elektroauta a letadla, způsobilo úplně všude.

Jednotlivá čísla Šifry si můžete objednat v tištěné i digitální formě v našen eshopu. Stejně jako předplatné. Poštovné a balné je zdarma

Nedávná studie Christopha Buchala z Kolínské univerzity upozorňuje, že elektromobily mají paradoxně vyšší emise než dieselová auta. Nikoli při samotném provozu, ale proto, že se spotřebuje obrovské množství energie při těžbě lithia, kobaltu a manganu, tedy nerostů, které jsou klíčové pro výrobu baterií do elektromobilů. Němečtí výzkumníci kritizují skutečnost, že evropská legislativa klasifikuje elektromobily jako stroje s „nulovými emisemi“, což je podvod, protože mají za sebou víc emisí než dieselové mercedesy. Ona se jaksi ani ta elektřina sama nevyrobí a považovat elektromobily za prostředek ke snížení emisí má podobnou logiku, jako kdybychom chtěli doma uklidit tak, že odpadky naházíme pod postel.

Ale to stále ještě není to nejhorší, co by tuto planetu se zavedením elektromobilů potkalo. Je třeba se totiž ptát, co by se dělalo s těmi miliony a miliony baterií, které mají životnost jen pár let.

Celé to pseudoekologické běsnění na silnicích se spustilo slavnými novými euronormami, které měly – oficiálně – snížit emise. Ďábelský nápad se zrodil v hlavách Němců a o jeho realizaci se zasadily jejich dva klíčové podniky – Volskwagen a Evropská unie. Němci samozřejmě věděli, že jsou tyto normy nerealistické, ale snažili se tím zabít hned dvě mouchy jednou ranou: 1) Volkswagen normy obejde pomocí podvodného softwaru, takže na tom vydělá a 2) oslabí tím či vyšachuje světovou konkurenci, především japonskou Toyotu. A tak výrobci, aby se do nerealistických norem vešli a mohli prodávat na evropských trzích, začali místo aut s pořádnými motory vyrábět turbosekačky na steroidech neboli auta se slaboučkými motory, vyhnanými k výkonu silnými turby.

Němcům nevadilo dokonce ani to, co se stalo z jejich kdysi nezničitelných a superkvalitních aut. Všechny ty „eko“ technologie slabých motorů s turby, zhasínání motorů na křižovatkách, hybridy a podobná jiná kazítka mají za následek jen to, že automobilky vydělávají na servisu a tom, že jsou nová auta po pár letech zralá do šrotu… Chtěli prostě vydělat ještě víc, to je celé. Jenže jako obvykle to Němci poněkud přepískli – jak s nekvalitou vozů, tak s podváděním. A prasklo to a vrátilo se jim to jako bumerang.

Náprava škod bude pracná a dlouhá. Když už nechtějí mocní uvolnit nové technologie, pro začátek by možná stačilo, pokud by se místo hybridů, elektromobilů a slabých autíček s pěti turby začala vyrábět zase kvalitní auta s atmosferickými motory. Proč si kupovali taxikáři staré mercedesy? Protože najely klidně milion kilometrů, a bez poruchy. To byla ekologie…

Článek vyšel v rubrice Šifra upřímného mistra v aktuálním čísle 7/2019. Objednávejte v tištěné či digitální formě zde.