Hry pro chytré telefony v sobě mají uloženou funkci, která šmíruje své uživatele, jaké reklamy a programy sledují v televizi. Více než 250 hracích aplikací pro smartphony má integrovaný startupový software Alphonso, který je schopen uživatele šmírovat. Tuto informaci přinesl deník The New York Times, který zveřejnil výroky zakladatele a generálního ředitele společnosti Alphonso Ashishe Chordii.

Software využívá mikrofon mobilního telefonu k identifikaci zvukových signálů a reklam, které uživatel právě sleduje v televizi. Podle New York Times jsou tyto údaje částečně shodné s údaji o poloze, což umožňuje marketing zaměřený na cílovou skupinu lidí. Aplikace Alphonso by měla být schopná pracovat i na pozadí.

The New York Times s odkazem na generálního ředitele společnosti Alphonso uvádí, že software se již používá v přibližně 1000 hrách, aplikacích pro zasílání zpráv a v sociálních aplikací. Novináři zadali do vyhledávače pojmy jako Alphonso automated nebo Alphonso software a v obchodě Google Play Store objevili více než 250 aplikací. Mezi nimi je mnoho aplikací, které jsou zaměřené na děti. Mnohé lze nalézt také v obchodě App Store od firmy Apple.

Ashish Chordia zastává názor, že monitorování společnosti Alphonso je přípustné, protože se nezaznamenávají žádné konverzace a shromažďování údajů je podrobně popsáno v zásadách ochrany osobních údajů. Společnost na svých internetových stránkách ze svých šmírovacích metod nedělá žádné tajemství.

Je uživatelům jasné, že je tato funkce integrovaná do aplikace, kterou si nainstalovali? Podle Ashishe Chordii tomu tak je. Uživatel s tím vědomě souhlasí a má také možnost tuto funkci kdykoliv vypnout. Jak to provést v systémech Android a iOS, je popsané v příručce Mobile Opt Out Guide na webové stránce výrobce tohoto softwaru.

Vše v právním rámci?

Podle generálního ředitele se vyhovělo předpisům amerického regulátora FCC. Pokud se ukáže, že právní názor generálního ředitele není správný, společnost to bude stát spoustu peněz. Koncem roku 2015 se jeden program na naslouchání reklamy Silverpush dostal do potíží. V roce 2017 zaplatil výrobce Vizio 2,2 milionu dolarů, aby ukončil soudní proces. Sbíral totiž neoprávněně data uživatelů svých inteligentních televizorů Smart-TV.

Zpráva New York Times může znovu oživit podezření, že Facebook tajně sbírá data uživatelů svých aplikací. Doposud to však není potvrzené. Exmanažer koncernu takové podezření nedávno odmítl a poukazoval na příliš velké množství dat. Jenže když to dělá nějaký Alphonso, lze očekávat, že by to nedělali ostatní?

O tom, jak ze sběru dat Velký bratr najde i vaše skrytá tajemství, již Šifra psala. A o tom, že „chytrý telefon“ je spíš měřící zařízení, bohužel taky. V článku Zásadní přiznání expertky na umělou inteligenci: Smartphony nejsou jen telefony, ale měřicí zařízení. Stroje vyhodnocují, jaký máme charakter, a vytvářejí profily každé osoby. Každý uživatel internetu má svoji složku, kde je uloženo až 3000 individuálních vlastností. Lidé nechápou, co se děje…, hovořila již odbornice na umělou inteligenci Yvonne Hofstetterová.

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

Jan Běhůnek, homaterapie.cz

Zdroje: https://www.nytimes.com/2017/12/28/business/media/alphonso-app-tracking.htmlhttps://m.heise.de/newsticker/meldung/Smartphone-Spiele-belauschen-Nutzer-3928850.html?wt_ref=https://m.facebook.com/;wt_t%3D1514735273944,