Každý žák autoškoly ví, že pokud není schopno vozidlo jet rychlostí větší než 80 kilometrů za hodinu, nemá na dálnici co pohledávat. Samozřejmě, když se vám rozbije auto, ve výjimečných případech se můžete šourat k domovu či nejbližšímu sjezdu o něco pomaleji, než je běžné, ale pravidla jsou jasná. Jak už to ale v naší pirátské zemi, kde jsou lidé schopni prodat cokoli komukoli, včetně vlastní babičky i duše, a komukoli jít na ruku ve vidině nějakých prebend či výhod, pravidla platí jen pro někoho.

Když vyjel americký vojenský konvoj z Německa, které armáda Spojených států amerických obsadila už po druhé světové válce a od té doby se odtamtud na a ne hnout, údajně na cvičení do Rumunska a Maďarska, nevyrazil nejkratší a nejpohodlnější trasou přes Rakousko, ale namířil si to přímo na opravovanou D1, známou parodii na dálnici, která často připomíná spíš parkoviště.

Těžko říct, proč zvolili zrovna tuto trasu, jedno vysvětlení se ale nabízí. Lze totiž dost úspěšně pochybovat o tom, že by jim něco takového Rakušané dovolili.

Američtí vojáci měli v počtu 800 lidí a 350 kusů vojenské techniky podle plánu vyrážet od středečních 19 hodin ve 14 proudech v hodinových rozestupech. Ve čtvrtek dopoledne ale ucpali D1, protože konvoj jede po dálnici pomalu – bojová vozidla rychlostí kolem 50 km/h, lehčí vozy pak 70–80 km/h, což zapříčinilo naprostý dopravní kolaps. Američané byli velmi pomalí a zastaralá technika měla mnoho poruch a problémů. Vojenská auta jsou širší než kamiony, dálnice prochází rekonstrukcí, takže je řada úseků zúžených a kvalita silnice je mizerná, a tak si asi dovedete představit, jak to mohlo na trase Praha–Brno ve všední den a v dopravní špičce vypadat. „Je to totální konec světa,“ svěřil se Zelené vlně Českého rozhlasu – Radiožurnálu jeden z řidičů v době, kdy se cesta z Prahy do Brna protáhla tak o tři hodiny.

Situace byla tak neúnosná, že ji musela řešit česká vláda. Babiš o krizi na dálnici hovořil ve čtvrtek v rozhovoru pro server Blesk s tím, že o situaci jednal s náčelníkem generálního štábu i ministry dopravy a obrany.

„Je to krizová situace, kterou řešíme. Musí opustit dálnici a počkají si do noci,” řekl Babiš. „Oni mají stále poruchy, defekty a navíc do nich narazil polský kamion,” uvedl dále. Ve čtvrtek dopoledne byla část konvoje kvůli naprostému zablokování z dálnice stažena do areálu Správy silnic a údržby, jde čekala do večera, jedna část zůstala ve Staré Boleslavi. Kvůli kolonám pak Ředitelství silnic a dálnic zastavilo stavební práce u Jihlavy,a u Humpolce odstranilo dočasně omezení, aby byl provoz v každém směru ve dvou pruzích.

Do ostré kritiky této logistické akce se pustil i bývalý náčelník generálního štábu české armády a bývalý náměstek generálního tajemníka NATO, generál Jiří Šedivý, který řekl: „Tady došlo k poměrně velké chybě, a pokud by se to opakovalo, tak průjezd amerických vozidel by vytvořil stejně nepříznivou situaci mezi civilními obyvateli, jako tomu bylo v 70. a 80. letech, kdy Čs. lidová armáda prováděla přesuny podobným způsobem a obtěžovala lidi podobným způsobem, jako se to teď stalo,“ řekl v České televizi. České orgány selhaly, tady není žádná výmluva,“ tvrdí Šedivý. Češi prý měli už ve chvíli zpožděného přesunu z Německa dát Američanům jasně najevo, že do denního provozu je nepustí. „Mělo se změnit plánování, nebo přesun měl být po jiné trase, která měla být připravena, jak se to v minulosti vždy dělávalo,“ tvrdí generál. Otázka je, zda české orgány opravdu selhaly, nebo naopak jen poslušně splnily americký rozkaz. Záleží na úhlu pohledu…

Z těchto demonstrativních průjezdů amerických konvojů se pomalu stává tradice. Proč ale nepřesouvají techniku po železnici nebo v noci? A proč se vůbec prohánějí po celé Evropě jako za války?

Možná lišák Putin podstrčil Američanům informace, že nejrychleji se na východ dostanou po D1. Jediné, co Čechům nikdy nemizí, je humor. Jeden z čtenářů v internetové diskusi poznamenal, že jestli američtí vojáci zvládnou projet D1,tak Afghánistán pro ně bude jak víkendová jízda na vejlet… jiný čtenář chtěl vidět dálniční známky.

Asi nejvtipnější komentář k situaci přidal na Facebook bloger Ladislav Větvička, jenž svoji vtipnou koláž uvedl v narážce na rostoucí nepokoje v Kosovu slovy: Prosíme znepřátené strany v kosovské Mitrovici, aby posečkaly s eskalací bojů. Stojíme s Hummery a Strykery na D1.

V následném postu vložil obrázek s americkým vojenským strojem, který uvízl na D1, a bublinou bezmocného řidiče: „Ministra dopravy této kolonie je nutno pro výstrhu hned zastřelit.“ Na dalším obrázku zasedá ruské vojenské velení a ruský prezident Putin se culí: „Nepřítel se při ústupu zasekl ve čtverci D1.“ A jeho náčelník generálního štábu Gerasimov glosuje: „Je to Ťokův průsmyk.“

Jisté je jedno: Češi jsou zatím jediná země světa, která svými propracovanými prvky pasivní obrany dokázala to, co nikdo před nimi: zastavit americkou armádu.

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

Milan Vidlák, časopis Šifra