Jeden z největších amerických řetězců Walgreens testuje novou řadu takzvaných chytrých chladicích boxů, které budou obsahovat kamery skenující obličeje zákazníků. Na základě pohlaví, věku, a prý dokonce příjmu (jak to zjistí, netuším) pak dokáže předpovídat jejich nákupní chování. Rovněž vytvářejí data podle toho, na co se lidi dívají.

Blíží se doba, kdy to bude ve světě fungovat podobně jako ve Spielbergově sci-fi Minority Report? Tam se lidé zatýkali ještě předtím, než něco spáchali. Tady bude lednička vědět ještě dřív než zákazník, jestli si ji koupíte. A pokud ne, mohla by nasbírat data o tom, co si koupí místo ní.

14. ledna společnost Walgreens oznámila svůj první pokus toto zavést v obchodě v Chicagu a plánuje technologii otestovat i v New Yorku a San Francisku. Pro obchodníky to může být velmi zajímavý a užitečný nástroj, pokud bude dobře fungovat. V současné době musejí data draze nakupovat nebo vymýšlet marketingové akce a provádět různé psí kusy, aby zjistili, co potřebují, a kdyby to za ně dělal chladicí box, byl by to přelom. Mohli by totiž ještě daleko lépe než dnes na zákazníky zacílit.

„Pokud by například firma Pepsi spustila kampaň zaměřenou na mladé ženy, a použila přitom data z chladicího boxu, snadno zjistí, jestli reklama fungovala,“ napsal časopis The Atlantic. Ledničky zjistí spoustu dalších věcí: třeba jestli mladí muži, kteří přicházejí k boxu, kupují víc Sprite, jestli starší ženy konzumují víc zmrzliny ve čtvrtek večer než v jiné dny a přístroj ještě zjistí, na co se zákazník nejvíc díval. Myšleno samozřejmě v rámci zboží, nikoli třeba osob opačného pohlaví.

A co na to GDPR? Firma upozorňuje, že technologie nerozpoznává obličeje lidí. Nakupující nejsou identifikováni, když lednička skenuje jejich obličej. Moc uklidňující to tedy není. Je to jako dát zlodějovi klíče od bytu, protože vám slíbil, že nic neukradne, ale jen se podívá do obýváku. I pokud by řetězec mluvil pravdu, k rozpoznání obličeje je jen kousek a bylo by s podivem, kdyby to technologie dávno nedovedla.

V honbě za tím, jak vytahat ze zákazníka nějaké prachy navíc, se korporace nezastaví před ničím. Hlavně že pak občana pořád šikanují, jak má zajcházet s osobními údaji a co kde smí a nesmí dělat. Karty jsou rozdány jasně, zdá se: oni mohou všechno, lidi jen držet ústa a krok. A utrácet.

V moderním jazyce se tomu říká svoboda.

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

Milan Vidlák, časopis Šifra