Už i Američané, kteří byli dlouhá léta zásobováni příběhy o tom, jak jejich armáda zachraňuje demokracii ve světě a jejich země vzkvétá, přestali věřit médiím hlavního proudu.

Podle známého mezinárodního výzkumného institutu Gallup považuje 62 procent Američanů zprávy za zaujaté a zkreslené a domnívají se, že zhruba třetinu zpráv tvoří úmyslné lži. A více než polovina lidí si nedokázala vzpomenout na jediné médium, které by poskytovalo objektivní zprávy.

„Po roce a půl prezidentování Donalda Trumpa se americká média stala pro Američany opravdu FAKE NEWS, jak jim prezident říká,“ napsal ve své analýze trefně Milan Vodička z MF Dnes, který píše, že média šila do Trumpa den co den tak mocně a zaujatě, až se to obrátilo proti nim. Zřejmě si toho všimli už i lidé, kteří si ještě před pár lety mysleli, že jsou média nezaujatá a informují pravdivě.

Inu, tak dlouho vedl mainstream kampaň proti fake news, tedy v jejich pojetí zprávám, které ohrožují jejich informační monopol, až si lidi všimli, že kdo dělá primárně fake news, tedy falešné nebo nepřesné informace předkládané, jako by byly pravdivé, je ve velké míře samotný mainstream. Takhle to vypadá, když se někdo střelí do vlastní nohy.

Milan Vodička připomíná, že takových průzkumů, které tento trend potvrzují, je vícero. Firma Axios, která se zabývá zkoumáním amerických médií, poslední červnový týden zveřejnila zprávy, podle níž 72 procent Američanů věří, že tradiční média publikují falešné nebo úmyslně zavádějící zprávy. To je pro média, která si hrají na seriózní, nejhorší výsledek v historii měření. „Za tři desítky let poklesla důvěryhodnost amerických novinářů skoro o polovinu,“ konstatuje Milan Vodička, který to přičítá především jejich „posedlosti Trumpem“. Ta jsou tak fanaticky zaujatá proti Trumpovi, že v podstatě o ničem jiném neinformují – Trump řekl tohle, Trump řekl tamto, Trump udělal tohle, Trump tohle neudělal…

Agentura Media Research Center spočítala, že 55 procent večerního zpravodajství o Trumpovi za pět týdnů loni od 17. května bylo věnováno „ruské stopě“ a Trumpovi. Bylo to 353 minut, zatímco třeba daňová reforma získala jen 47 sekund.

Podobně to bylo i s jinými televizemi. Hlavní večerní zprávy ABC věnovaly „ruské stopě“ dokonce 63 procent veškerého času, CBS 54 procent a NBC 48 procent. „Trump obviňoval novináře, že tisknou fake news, a oni odpověděli s tak dětinskou zaťatostí, že si teď o nich většina Ameriky opravdu myslí, že fake news skutečně tisknou.“

Na průzkumy se tak lze dívat dvojí optikou. Pakliže nefixlovaly, aby médiím výsledek aspoň trochu vylepšily, lze mít radost z toho, že mediální propaganda přestává fungovat, a zároveň se ptát, co všechno se ještě musí stát, aby to pochopilo i zbylých 38 procent lidí. Jisté je v tuto chvíli to, že informační monopol takzvaných seriózních médií spěje ke konci a lidi už jejich manipulací mají plné zuby. Na tom se dá stavět.

Pokud se Vám naše práce líbí, podpořte ji. Objednejte si předplatné tištěného měsíčníku Šifra, jeho digitální verzi nebo kombinaci obojího.

Můžete nás také podpořit dobrovolným příspěvkem.

Milan Vidlák, časopis Šifra